Atabix | blog

Wat is de Digital Decade en waarom is het belangrijk?

Geschreven door Atabix | 10 december 2024

Overheidsorganisaties staan voor een grote uitdaging. De Europese Unie heeft in het plan 'Digital Decade' uitgesproken dat Europa in 2030 volledig digitaal moet functioneren. Dit houdt onder meer in dat alle overheidsdiensten online beschikbaar moeten zijn en dat elke Europese burger toegang moet hebben tot een digitaal identiteitsbewijs.

In deze blog leggen we uit wat de Digital Decade precies inhoudt en waar je als overheidsorganisatie rekening mee moet houden.

Wat is de Digital Decade?

De Digital Decade, ofwel het digitale decennium, is het actieplan van de Europese Unie voor de digitale transformatie van Europa tot 2030. Dit plan richt zich op vier belangrijke pijlers: digitale vaardigheden en onderwijs, digitale infrastructuur, digitale bedrijven en innovatie, en digitale overheid en publieke dienstverlening.

Het doel van de Digital Decade is om technologie breed toegankelijk te maken. Zowel burgers als bedrijven in alle lidstaten moeten profiteren van deze vooruitgang. Daarnaast is het doel om de digitale kloof, het verschil in toegang tot technologie tussen bevolkingsgroepen, te verkleinen en zo de kwaliteit van leven voor de burger te verbeteren. Verder ligt er een focus op het bevorderen van innovatie en het stimuleren van economische groei om de wereldwijde concurrentiepositie van de EU in de digitale sector te versterken.

Doelstellingen Digital Decade

Om de Digital Decade te realiseren heeft de Europese Unie een beleidsplan opgesteld, gebaseerd op de vier kernpijlers. Deze pijlers vormen samen het 'Digital Compass'. Hiermee wil de EU ervoor zorgen dat iedereen in Europa kan profiteren van de digitale transformatie.

Europa's 'Digital Compass'

De vier pijlers van het 'Digital Compass' helpen Europa haar digitale onafhankelijkheid te versterken en concurrerend te blijven in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Hieronder leggen we de vier pijlers in meer detail uit.

1. Digitale vaardigheden en onderwijs
De EU wil digitale vaardigheden bij burgers en bedrijven verbeteren. Doel is dat tegen 2030:
  • 20 miljoen ICT-specialisten in de EU werken;
  • er een betere balans is tussen mannen en vrouwen in de IT-branche;
  • 80% van de volwassenen digitale apparaten kan gebruiken.

Onderwijsinstellingen spelen hierbij een belangrijke rol, door digitaal onderwijs te verbeteren en toegankelijk te maken voor iedereen.

2. Digitale infrastructuur
De EU investeert in moderne infrastructuur om digitale vooruitgang te versnellen. Doel is dat tegen 2030:
  • alle burgers toegang tot snelle en betrouwbare internetverbindingen hebben, zoals 5G;
  • bedrijven kwantumcomputers gebruiken. Deze geavanceerde technologie versnelt complexe berekeningen en opent nieuwe mogelijkheden.

3. Digitale bedrijven en innovatie
De EU stimuleert bedrijven om digitale technologieën te omarmen en wereldwijd te concurreren. Doel is dat tegen 2030:
  • 75% van de bedrijven Cloud-technologie, kunstmatige intelligentie (AI) of Big Data gebruikt;
  • het aantal unicorn startups verdubbelt. Dit zijn snelgroeiende bedrijven met een waarde van minimaal 1 miljard dollar;
  • 90% van de kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) actief is in de technologische sector.

4. Digitale overheid en publieke dienstverlening

De EU stimuleert overheden om burgers beter te bedienen met digitale diensten. Doel is dat tegen 2030:
  • overheden alle belangrijke publieke diensten online aanbieden;
  • burgers gebruik kunnen maken van een elektronisch identiteitsbewijs (eID);
  • mensen toegang hebben tot hun online gezondheidsdocumenten.

Deze pijlers dragen bij aan de doelstellingen van de Digital Decade en vormen een roadmap voor de toekomst.

Doelstellingen voor digitale transformatie

De EU heeft naast de doelen van de kernpijlers nog negen doelstellingen geformuleerd rondom digitale transformatie:

  1. Bouwen aan een veilige & beveiligde digitale wereld
  2. Inclusiviteit, iedereen kan deelnemen aan digitale kansen, niemand blijft achter
  3. Publieke diensten online aanbieden
  4. De uitrol van innovatieve infrastructuren bevorderen
  5. Onderzoek bevorderen dat gericht is op het meten van de impact van digitale technologieën en het 
    ontwikkelen van duurzame, energie- en grondstofefficiënte innovaties
  6. Zorgen dat alle organisaties maatregelen voor cyberbeveiliging nemen
  7. Kleine bedrijven en het bedrijfsleven hebben toegang tot gegevens om data-gedreven beslissingen 
    te nemen
  8. Kmo's in staat stellen om digitale technologieën toe te passen, waaronder cloud, data-analyse en 
    kunstmatige intelligentie (AI)
  9. Kmo’s kunnen op eerlijke voorwaarden concurreren in de digitale wereld

De rol van overheden in digitale transformatie

Overheden spelen een belangrijke rol in het behalen van deze doelen. Ze ondersteunen niet alleen bedrijven en burgers, maar digitaliseren ook hun eigen processen. Publieke diensten zoals belastingaangifte, diploma-inzage en paspoortaanvragen, zijn al voor een groot deel digitaal beschikbaar in Europa.

De Digital Economy and Society Index (DESI) meet hoe digitaal ontwikkeld een land is binnen de EU. Het kijkt naar de doelstellingen rondom digitale vaardigheden, internetgebruik, connectiviteit, en technologie in bedrijven en overheden. Overheden boeken aanzienlijke vooruitgang: meer dan 75% van de doelen voor het digitaliseren van diensten voor burgers is al behaald. Voor bedrijven ligt dit percentage zelfs hoger, met 84% van de doelen voltooid.

Volgens Europees onderzoek scoort Nederland uitstekend op dit gebied. Met een score van 85/100 behoort Nederland tot de Europese top 10.

Wij zijn enthousiast over de Digital Decade en volgen de ontwikkeling volop. In onze volgende blog vertellen we welke kansen en uitdagingen de Digital Decade met zich meebrengt voor overheidsorganisaties en welke wetten er bij komen of worden aangepast rondom digitalisering.