Overheidsorganisaties staan voor een grote uitdaging. De Europese Unie heeft in het plan 'Digital Decade' uitgesproken dat Europa in 2030 volledig digitaal moet functioneren. Dit houdt onder meer in dat alle overheidsdiensten online beschikbaar moeten zijn en dat elke Europese burger toegang moet hebben tot een digitaal identiteitsbewijs.
In deze blog leggen we uit wat de Digital Decade precies inhoudt en waar je als overheidsorganisatie rekening mee moet houden.
De Digital Decade, ofwel het digitale decennium, is het actieplan van de Europese Unie voor de digitale transformatie van Europa tot 2030. Dit plan richt zich op vier belangrijke pijlers: digitale vaardigheden en onderwijs, digitale infrastructuur, digitale bedrijven en innovatie, en digitale overheid en publieke dienstverlening.
Het doel van de Digital Decade is om technologie breed toegankelijk te maken. Zowel burgers als bedrijven in alle lidstaten moeten profiteren van deze vooruitgang. Daarnaast is het doel om de digitale kloof, het verschil in toegang tot technologie tussen bevolkingsgroepen, te verkleinen en zo de kwaliteit van leven voor de burger te verbeteren. Verder ligt er een focus op het bevorderen van innovatie en het stimuleren van economische groei om de wereldwijde concurrentiepositie van de EU in de digitale sector te versterken.
Om de Digital Decade te realiseren heeft de Europese Unie een beleidsplan opgesteld, gebaseerd op de vier kernpijlers. Deze pijlers vormen samen het 'Digital Compass'. Hiermee wil de EU ervoor zorgen dat iedereen in Europa kan profiteren van de digitale transformatie.
De vier pijlers van het 'Digital Compass' helpen Europa haar digitale onafhankelijkheid te versterken en concurrerend te blijven in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Hieronder leggen we de vier pijlers in meer detail uit.
1. Digitale vaardigheden en onderwijsDeze pijlers dragen bij aan de doelstellingen van de Digital Decade en vormen een roadmap voor de toekomst.
De EU heeft naast de doelen van de kernpijlers nog negen doelstellingen geformuleerd rondom digitale transformatie:
Overheden spelen een belangrijke rol in het behalen van deze doelen. Ze ondersteunen niet alleen bedrijven en burgers, maar digitaliseren ook hun eigen processen. Publieke diensten zoals belastingaangifte, diploma-inzage en paspoortaanvragen, zijn al voor een groot deel digitaal beschikbaar in Europa.
De Digital Economy and Society Index (DESI) meet hoe digitaal ontwikkeld een land is binnen de EU. Het kijkt naar de doelstellingen rondom digitale vaardigheden, internetgebruik, connectiviteit, en technologie in bedrijven en overheden. Overheden boeken aanzienlijke vooruitgang: meer dan 75% van de doelen voor het digitaliseren van diensten voor burgers is al behaald. Voor bedrijven ligt dit percentage zelfs hoger, met 84% van de doelen voltooid.
Volgens Europees onderzoek scoort Nederland uitstekend op dit gebied. Met een score van 85/100 behoort Nederland tot de Europese top 10.
Wij zijn enthousiast over de Digital Decade en volgen de ontwikkeling volop. In onze volgende blog vertellen we welke kansen en uitdagingen de Digital Decade met zich meebrengt voor overheidsorganisaties en welke wetten er bij komen of worden aangepast rondom digitalisering.