Atabix | blog

Stapsgewijs naar een eenvoudige Wmebv implementatie

Geschreven door Atabix | 1 december 2023

In onze blogserie over de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer hebben we uitgelegd wat de Wmebv inhoudt en hoe je aan de zorgplicht voldoet. In deze blog vertellen we je tegen welke uitdagingen je kunt aanlopen en hoe je deze uitdagingen aanpakt met een gestructureerde benadering. Zo is jouw organisatie voor 1 januari 2026 klaar voor de Wmebv.

Hoe vertaal je de Wmebv voor 1 januari 2026 naar praktische, uitvoerbare stappen en processen? Om de implementatie tot een succes te maken, is een goede voorbereiding en het kiezen van de juiste implementatiestrategie cruciaal. Atabix kiest voor het inzetten van de People Process Technology (PPT) methode. Deze methode wordt ingezet bij ingrijpende organisatorische veranderingen, zoals de inzet van nieuwe software of technologieën.

Waarom wij de People Process Technology (PPT) methode gebruiken

De PPT-methode wordt al meer dan 30 jaar gebruikt binnen zowel zakelijke als overheidorganisaties. De methode is effectief omdat deze rekening houdt met drie belangrijke elementen binnen een organisatie: People (Mensen), Process (Processen) en Technology (Technologieën). De relatie en balans tussen deze onderdelen zijn nodig voor een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering.

Het belang van deze drie elementen kun je het beste visualiseren als een stoel met drie poten. De drie poten stellen elk één van de onderdelen voor. Wanneer één van de poten langer of korter is dan de andere, dan is de stoel uit balans.

Wat is de People Process Technology methode?

Zoals eerder benoemd, zet je de PPT-methode in bij ingrijpende organisatorische veranderingen. De methode houdt rekening met: Mensen, Processen en Technologieën.

People

Het eerste onderdeel van het PPT-methode draait om mensen, het belangrijkste kapitaal binnen een organisatie.

Mensen in een organisatie bestaan niet alleen uit de medewerkers, maar ook uit de leiders, managers en alle andere betrokkenen die de organisatie vormgeven. Je kijkt ook naar de externe mensen die invloed hebben op de bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan klanten en partners zoals consultants.

Het eerste sleutelbegrip binnen People is leiderschap. Effectief leiderschap bepaalt de visie van de organisatie en vormt de bedrijfscultuur. Uiteindelijk motiveert goed leiderschap ook de werknemers. Kijk hoe groot Apple werd onder leiderschap van Steve Jobs. Leiders met een visie stimuleren innovatie binnen een organisatie en hebben de kracht deze te transformeren. Het tweede sleutelbegrip is betrokkenheid.

Betrokken medewerkers ervaren minder weerstand bij een verandering. Zij presteren vaak beter en zullen ook verbeteringen binnen de processen voorstellen. Wil je bijvoorbeeld een nieuw zaaksysteem implementeren? Betrek dan alle gebruikers binnen het proces; van baliemedewerkers tot inspecteurs en ambtenaars.

Uiteindelijk draait People om het herkennen en benutten van het potentieel van de mensen in een organisatie. Het zijn de mensen die het verschil maken tussen een gemiddelde en een uitzonderlijke organisatie. Creëer een positieve werkomgeving en investeer in leiderschap en betrokken werknemers. Dit zorgt uiteindelijk voor een meer gestroomlijnde transitie binnen een organisatie.

Process

Het tweede onderdeel binnen de PPT-methode gaat over processen. Processen omvatten procedures, workflows en methoden die een organisatie volgt om doelen te bereiken. Binnen een gemeente kan dit het proces zijn voor een vergunningaanvraag. Dit proces bestaat uit standaard stappen zoals een indiening van een aanvraag, beoordeling, goedkeuring en afgifte.

Wil je als organisatie processen optimaliseren? Dan moet je eerst bestaande processen evalueren en identificeren waar de pijnpunten liggen. Vervolgens kun je verbeteringen aanbrengen, stappen vereenvoudigen en de verspilling van tijd en middelen verminderen.

Het inzetten van de juiste technologie, zoals automatisering en data-analyse, biedt ondersteuning om de processen te verbeteren. Met het gebruik van Atabix Zaakgericht Werken modelleer en analyseer je bijvoorbeeld de bestaande processen voordat je ze gaat automatiseren.

Technology

Het derde onderdeel is technologie. Onder technologie vallen alle hardware, software en digitale infrastructuur die mensen gebruiken om de (werk)processen uit te voeren.

Technologie is een belangrijk onderdeel binnen de digitale overheid en de Wmebv. Technologie zet je namelijk in om te digitaliseren. Technologie binnen de overheid blijft een complex onderwerp. Waar bedrijven zoals Amazon, Bol.com en Coolblue innoveren met technologie blijft de overheid een stap achter. Dit is logisch aangezien de overheid kampt met complexe wet- en regelgeving.

Voor de overheid is het bij het inzetten van technologie belangrijk om de juiste balans te vinden. Je gaat voor de combinatie van het investeren in nieuwe technologieën met het behoud van bestaande systemen. Overheden stappen over naar Software-as-a-Service (SaaS) en werken in de cloud omdat dit flexibiliteit en schaalbaarheid biedt. Hiermee kunnen overheden gemakkelijker groeien en zich aanpassen aan veranderende behoeften en nieuwe wetgeving.

Net als bij commerciële bedrijven speelt de inzet van technologie een centrale rol in klantcontact en klanttevredenheid. Het verkort communicatielijnen en neemt in sommige gevallen ook een drempel weg om te communiceren.

Het strategisch inzetten van technologie heeft veel invloed op zowel de personen als processen binnen een organisatie. Kies voor een betrouwbare partij die je niet alleen bij de implementatie ondersteunt, maar ook aandacht heeft voor voldoende nazorg. Het continu ontwikkelen van processen en optimaliseren van technologie is namelijk belangrijk voor een goedwerkende organisatie (en tevreden medewerkers).

Wat zijn de uitdagingen bij de implementatie van de Wmebv?

We delen de uitdagingen op het gebied van Wmebv in aan de hand van de drie onderdelen uit de PPT-methode. Dit biedt een gestructureerde benadering voor het begrijpen en aanpakken van complexe problemen. Er is één gemeenschappelijke uitdaging: operationaliseren. Hoe vertalen we de wetgeving naar praktisch, uitvoerbare stappen en processen?

Hoe ondersteunt Atabix de overheid bij complexe ICT-projecten?

Complexe ICT-projecten binnen de overheid zijn meestal niet succesvol. Dit blijkt uit de 119 grote IT-projecten die de overheid had in 2022. Slechts vier IT-projecten werden succesvol afgerond. Als je kijkt naar de tien duurste IT-projecten van de overheid zoals het Project rationalisatie IT Belastingdienst en Software Omgevingswet, dan zijn vertragingen van 5 jaar en het overschrijden van budgetten vaker regel dan uitzondering. Waar gaat het mis?

Bij Atabix geloven wij dat een goede voorbereiding bepaalt of een project succesvol wordt. Dit betekent dat rekening houden met een aantal belangrijke onderdelen.

Atabix als kennispartner voor de overheid

Het belangrijkste onderdeel van een ICT-project is het selecteren van de juiste partner. Kies voor een partij die niet alleen met ideeën komt, maar ook aangeeft hoe je het project operationeel maakt.

Atabix heeft meer dan 30 jaar ervaring als softwareleverancier en kennispartner voor de overheid. Onze experts zijn op de hoogte van de recente veiligheidseisen en wet- en regelgeving die gelden voor overheidsorganisaties. Voldoe eenvoudig aan de Wmebv door de inzet van onze gestandaardiseerde SaaS-oplossingen zoals Atabix Zaaksysteem, Atabix Mijn Portaal en Atabix Formulieren.