Ingangsdatum Wmebv verplaatst naar 1 januari 2026
Samenvatting: Overheidsorganisaties kunnen niet op tijd voldoen aan de wettelijke verplichtingen uit de Wmebv. De wet zal op 1 januari 2026 in werking treden.
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is wederom met een jaar uitgesteld. De wet zou op 1 januari 2025 in werking treden, dit is nu verplaats naar 1 januari 2026. Het eerste onderdeel van de zorgplicht is al in januari 2024 in werking getreden.
Wat is de Wmebv
Het doel van de Wmebv is het optimaliseren en moderniseren van de (digitale) dienstverlening en specifiek het elektronisch verkeer (de communicatie) tussen de overheid en inwoners en bedrijven. Zo krijgen inwoners en bedrijven een betere rechtspositie in het digitale contact wat zij met de overheid hebben.
Waarom is de Wmebv uitgesteld?
Overheden hebben aangegeven dat zij niet op tijd kunnen voldoen aan alle wettelijke verplichtingen. Veel producten en diensten van overheidsorganisaties vallen onder de Wmebv. Uit implementatiepilots die eerder werden uitgevoerd door de gemeenten Groningen, Barneveld, Veldhoven en Zevenaar in samenwerking met de VNG, bleek dat de wet invloed heeft op meer dan 400 producten, diensten of processen. Zij hebben meer tijd nodig om dit in samenwerking met ICT-leveranciers te regelen1, 2.
Hoe voldoe je op tijd aan de Wmebv?
Uit onderzoek bleek dat gemeenten het belang van digitale dienstverlening onderschrijven. De verwachting was echter dat een beperkt aantal gemeenten op 1 januari 2025 volledig zou kunnen voldoen aan de vereisten van de wet. Het is dus verstandig om tijdig te beginnen met de voorbereidingen, als je voor 1 januari 2026 aan de Wmebv wilt voldoen. Wil jij weten aan welke verplichtingen je moet voldoen en hoe je stapgewijs de Wmebv implementeert? Lees dan de blogs uit onze Wmebv serie:
- Wat is de Wmebv en aan welke verplichtingen moet je voldoen?
- Zorgplicht Wmebv: wat is het en waarom is het belangrijk?
- Stapgewijs naar een eenvoudige Wmebv implementatie
Atabix als kennispartner voor de overheid
Het belangrijkste onderdeel van een succesvol ICT-project is het selecteren van de juiste partner. Kies voor een partner die niet alleen met ideeën komt, maar ook aangeeft hoe je het project operationeel maakt.
Atabix heeft meer dan 30 jaar ervaring als softwareleverancier en kennispartner voor de overheid. Met Atabix Zaakgericht Werken bieden we een totaaloplossing waarbij het Atabix Zaaksysteem de ruggengraat vormt waaraan diverse applicaties zijn gekoppeld.
Zo maak je gebruik van één of meerdere gestandaardiseerde producten die naadloos op elkaar aansluiten. Denk aan Atabix Mijn Portaal en Atabix Formulieren. Deze zijn eenvoudig te koppelen aan het Atabix Zaaksysteem. Op deze manier handelt jouw overheidsorganisatie efficiënt en gestructureerd individuele zaken af.